null En el Dia de la Dona... coneix Maria Salamero i Sansalvadó

A Aigües de Barcelona ens sumem al Dia Internacional de la Dona. I ens hi sumem fent nostre el lema triat per Nacions Unides d'enguany per celebrar aquesta jornada: "Pensem en igualtat, construïm amb intel·ligència i innovem per al canvi".

Som una empresa fortament innovadora i molt vinculada al món de la tecnologia, on, segons alerta Nacions Unides, encara hi ha una greu mancança de dones. Si continua aquesta tendència, no serà possible aconseguir un planeta 50-50 per a l'any 2030, tal com propugnen els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

Per aquest motiu, creiem que cal apoderar noies i dones, i una de les maneres que tenim de fer-ho és creant referents femenins. És necessari que les experiències d'altres dones influeixin de la mateixa manera en el disseny de les societats futures, on el desenvolupament sostenible hauria de ser la clau.

Us presentem dues dones d'Aigües de Barcelona que, des de posicions i responsabilitats diferents, ofereixen el seu punt de vista per treballar pel desenvolupament sostenible. Coneix-les!

Maria Salamero i Sansalvadó, Directora d'Estratègia de Sostenibilitat i Comunicació d'Aigües de Barcelona

"Les dones directives hem de treballar per naturalitzar al màxim possible la igualtat i procurar ser un referent per a les noies i nois que ara s'incorporen a la companyia"

Hola! Descriu-nos breument la teva feina a Aigües de Barcelona.

Maria Salamero: Actualment tinc responsabilitats sobre l'actual pla estratègic A2020 basat en criteris de desenvolupament sostenible i apuntant als ODS, coordino la comissió de sostenibilitat del Consell d'Administració d'Aigües de Barcelona, i els reportings i iniciatives en el marc de la sostenibilitat. Així mateix sóc responsable del màrqueting i la comunicació amb el focus posat en tots els grups de relació de la companyia, tant interns com externs (ciutadans, clients, proveïdors...) i sempre procurant aportar valor a tots ells. En definitiva, tres palanques que no podem dissociar: estratègia, sostenibilitat i comunicació.

Com i quan es va iniciar el teu compromís/interès pel desenvolupament sostenible?

Maria Salamero: La veritat és que, sobretot en l'eix mediambiental, ja es va iniciar durant la carrera, i la primera empresa en la qual vaig fer pràctiques era una cooperativa que es dedicava a les energies renovable (eòlica i solar). La part més social també ha estat en el meu ADN des de ben petita, fent voluntariat local o participant en associacions que treballaven en projectes per a països en vies de desenvolupament.

Quina creus que és la teva aportació personal en la consecució de la igualtat real i efectiva en l'entorn laboral, i en el teu cas, a més, formant part del Comitè de Direcció d'Aigües de Barcelona?

Maria Salamero: Diria que les dones directives hem de treballar per naturalitzar al màxim possible la igualtat i procurar ser un referent per a les noies i nois que ara s'incorporen a la companyia. Està més que demostrat que, per molt que facis formació i accions de sensibilització o mentories, un dels principals problemes és justament la manca de referents femenins, per això les dones que estem en certes posicions hem d'esforçar-nos per fer-nos visibles.

A mode d'exemple més del dia a dia, tinc com un decàleg intern i en cada acció que faig procuro garantir la igualtat: des de les fotos que triem en les accions comunicatives, el llenguatge que emprem, quan organitzem taules rodones o un equip de treball.

Així mateix, sóc membre de la junta de l'Associació d'Enginyers Industrials de Catalunya i acabem de crear un grup de treball sobre "igualtat, tecnologia i futur". Cada petita acció suma.

Quin missatge donaries a altres dones i noies que volen treballar per al desenvolupament sostenible en l'àmbit empresarial?

Maria Salamero: El missatge el donaria en general a tothom, homes i dones, nois i noies. De fet, aquest sector està ja molt feminitzat i el repte ara és incorporar més talent masculí, diferents generacions, cultures i perfils perquè sigui més representatiu i plural, tal com diu el lema de Nacions Unides d'aquest any: "Pensem en igualtat, construïm amb intel·ligència, innovem per al canvi", sense això el desenvolupament sostenible no serà possible.

Tot i això les dones estan encara poc representades en els camps de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria, les matemàtiques i el disseny, fet que ens impedeix influir tant com els homes en el desenvolupament d'innovacions que permetin aconseguir beneficis transformadors per a la societat.

Tot i que s'ha avançat molt, encara hi ha molta feina a fer. I que cal fer plegats, homes i dones, talent masculí i femení, sumant junts, complementant-se en les diferents maneres de fer i d'enfocar les coses, construint junts per un futur on aquests debats no s'hagin de tenir. Per això, animo que tothom que ens llegeixi se sumi a aquest repte!